Розділ 3. Аналіз ринку
3.1 Товар. Пропозиція.
На ринку курячого яйця представлено дві категорії цього продукту:
- Яйце отримане на птахофабриці. В народі іменується «фабричне», «магазинне».
- Яйце отримане в домашньому господарстві. В народі іменується «домашнє».
Вказані категорії яєць відрізняються якістю та ціною.
Підприємства, які спеціалізуються на виробництві курячого яйця орієнтуються переважно на низьку собівартість та великий об’єм виробництва. Через це відчутно знижується якість. Для запобігання поширенню захворювань серед поголів’я здійснюється періодичне ветеринарне втручання в організм курки; в кормові суміші додають каталізуючі речовини в результаті чого яйце отримує специфічний смак та запах не кажучи вже про візуальні відмінності від природного стандарту.
В домашньому господарстві курей розводять насамперед для задоволення власних потреб, а вже потім, як додаткове джерело прибутку. Тому пропозиція «домашнього» яйця на ринку є меншою ніж пропозиція його фабричного аналогу. Мала кількість продукту, висока собівартість через кормові затрати, висока якість зумовлюють формування відносно високої ціни на цей товар.
Нами планується створити умови утримання поголів’я курей найбільш наближене до умов сільського домашнього господарства. Забезпечення курей якісною кормовою базою та мінімальне(!) втручання ветеринара в організм курки, вільний вигул на території ферми та створення оптимального мікроклімату в курятнику дозволить отримувати яйце яке буде «домашнім» за характеристиками в малих промислових масштабах – більше 25 000 шт./місяць. Ефект масштабу (за рахунок кількості скорочуються основні затрати) сприятиме зменшенню собівартості нашого яйця порівняно зі звичайним «домашнім» яйцем.
3.2 Споживачі. Попит.
Традиційно виділяють 2 типи споживачів:
- оптові посередники та великі підприємства
- кінцеві споживачі
Кожен тип споживачів має власні вимоги до продукту. Так, пріоритетом для оптових посередників є найменш можлива ціна на товар встановлена виробником при допустимому рівні якості.
Великі підприємства харчової промисловості (кондитерська, хлібопекарська, виробники майонезу) орієнтуються на державні стандарти якості ДСТУ, ГОСТ при допустимому рівні середніх цін.
Кінцеві споживачі основний акцент роблять на співвідношенні ціна-якість. Акцент на якість помірно зміщується пропорційно покращенню матеріального стану споживача. Так, заможні споживачі бажають отримувати найкращий продукт не звертаючи уваги на різницю в ціні.
За даними дієтологічних досліджень куряче яйце є цінним харчовим продуктом багатим на білки тваринного походження. Рекомендована місячна норма споживання середньостатистичною людиною становить 24 шт. Товар є звичним для всього населення України, тому потенційним кінцевим споживачем курячого яйця є будь-яка людина без медичних протипоказань до вживання цього продукту.
Наш виробництво буде орієнтуватися на кінцевих споживачів з середнім і вище рівнем доходів, які надають перевагу якості над ціною. Планується співпраця з оптовими посередниками які працюватимуть з такими кінцевими споживачами. Відносно невеликий об’єм виробництва (близько 25 000 шт. в місяць) дозволить завоювати позицію на ринку за рахунок якості.
3.3 Сезонність.
Економічні показники ринку курячого яйця (попит, пропозиція, ціна, насиченість ринку) характеризуються сезонністю. Сезонність пов’язана з наступним:
- реакція організму курки на температуру повітря та довжину світлої частини доби
- вартістю кормової бази
- співвідношенням кількості святкових днів до кількості робочих
- релігійними постами
Несучість курки залежить від сприятливого температурного режиму та довжини світлої частини доби. Так, в домашніх господарствах несучість зменшується на протязі осені, а взимку без додаткового обігріву курника майже пропадає.
Основою кормової бази є зернові культури. Одразу після жнив різко зростає пропозиція зерна та зменшується ціна на нього. На протязі календарного року пропозиція помірно зменшується, а ціна зростає, відповідно збільшується собівартість яйця.
У святкові дні харчовий раціон українських сімей урізноманітнюється випічкою, салатами та іншими стравами, де важливим інгредієнтом є куряче яйце.
Під час релігійних постів деякі віруючі не вживають продукти тваринного походження в їжу, що впливає на зменшення попиту в цілому та зменшенням ціни на яйце.
Узагальнюючи наведені вище фактори сезонності зробимо наступний висновок: Рівень цін на яйце є найвищим в період з 25 грудня до Великодня. Взимку спостерігається дефіцит «домашніх» яєць.
Особливістю нашого виробництва є використання сезонності ринку для додаткового отримання прибутку. В той час, коли на ринку майже відсутнє «домашнє» яйце наші кури нестимуться у звичайному режимі за рахунок спеціально створених умов їх утримання (регулюється температура в курятнику, штучно збільшується тривалість світлої частини доби). Таким чином сезонність не чинитиме суттєвих негативних наслідків окрім необхідності витрати палива та енергії для обігріву.